Żółw i Zając zrecenzowane przez dzieci!

zolw i zajac www

Poniżej znajdziecie recenzję Żółwia i Zająca, gry planszowej zaprojektowanej przez Gun-Hee Kim’a i wydanej przez IELLO. Recenzja ta powstała na podstawie projektu przeprowadzonego wśród moich uczniów ze starszych klas w szkole podstawowej. Czwórka uczniów podzieliła się pracą i każdy napisał inny rozdział. Współpracowali ze sobą na swoich Chromebook’ach, połączyli te 4 rozdziały i przepisali całość by stworzyć bardziej jednolity tekst.

Zachęcam Was do dodawania komentarzy pod tym wpisem, zadając pytania moim uczniom, tak aby projekt był jeszcze bardziej autentyczny. Ale proszę was abyście mieli na uwadze, że komentarze te będą czytane przez 10-12 latków. Jestem zapalonym graczem, ale przyznam się, że jest to pierwszy raz, kiedy udało mi się połączyć hobby z pracą.

Mamy nadzieje, że spodoba wam się nasza recenzja, dajcie znać co o niej myślicie!

***

Rozgrywka

Przygotowanie gry i główny zamysł –

Przygotowanie gry Żółw i Zając jest dość proste dla graczy powyżej 7 lat, sama gra też jest dość prosta. Zaczynamy od rozstawienia piaszczystych kafelków toru w dowolnym układzie (byle by się ze sobą stykały). Następnie umieszczamy linię mety na końcu naszego toru. Pionki zwierzaczków ustawiamy na początku toru na pierwszym kafelku trasy. Teraz, gdy już skończyliśmy rozstawiać trasę i komponenty gry, rozdajemy każdemu graczowi początkową kartę (karta zakładu początkowego), jest na nim zwierzątko, które byśmy chcieli żeby wygrało (nie pokazujemy innym graczom swojej karty zakładu początkowego!). Gdy już to zrobimy, to tasujemy pozostałe karty i rozdajemy każdemu graczowi 7 kart wyścigu (karty z wzorem linii mety na odwrocie). Powiedzcie każdemu, że muszą wybrać jedną kartę ze zwierzątkiem, na które głosujemy w razie wypadku gdyby pierwszy zwierzak się nie sprawdził. Gdy już wybrali drugie zwierzątko, na które głosują, powiedzcie im, że muszą umieścić tą drugą kartę obok tej pierwszej karty zwierzątka (karty zakładu początkowego). Teraz jesteśmy gotowi, aby rozpocząć grę!

Jak Grać –

Każdy gracz w swojej turze musi zagrać od 1 do 4 kart ze swojej ręki, karty kładziemy rysunkami do góry na środku stołu, tak by wszyscy widzieli. Te karty muszą przedstawiać to samo zwierzątko. Po tym jak zagraliście swoje zwierzątka, dobieracie karty tak, by mieć 6 kart na ręce. Jeśli skończyły się karty, to przetasowujemy wszystkie odrzucone karty (tworzymy w ten sposób nową talię). Faza wyścigu rozpoczyna się gdy:

Gracze zagrali 8 kart (nie więcej nie mniej).

Gracze zagrali w sumie 4 karty jednego zwierzątka. (nie więcej, nie mniej).

Jeśli twój ruch nie rozpoczyna Fazy Wyścigu, kolejny gracz rozgrywa swoją turę!

Faza wyścigu

Jeśli została uruchomiona Faza Wyścigu, to karty wyłożone na środku stołu pokazują nam, które zwierzątka będą się poruszać i o ile pól się one poruszą. Dla przykładu, jeśli Żółw będzie posiadać trzy wyłożone karty, to poruszy się on o 3 pola.

Specjalne umiejętności poruszania się poszczególnych zwierzątek.

Każde zwierzątko porusza się w specyficzny dla siebie sposób, każde z nich porusza się inaczej dlatego też gra jest bardzo wesoła. Oto kilka przykładów:

Zając

Jeśli zagramy pomiędzy 1-4 kart Zająca, to porusza się On o 2 pola. Ale jeśli zagrane są dokładnie 4 karty, a Zając jest na pierwszym miejscu, to nie porusza się on o żadne pole, ponieważ ucina sobie drzemkę. Jednak ignorujemy tą zasadę, jeśli wyścig dopiero się rozpoczął i wciąż jest On na początkowym polu.

Żółw

W przypadku 0-3 kart Żółwia, porusza się on o 1 pole. Ale jeśli w danej rundzie na stole pojawią się aż 4 karty Żółwia to porusza się on aż o 2 pola.

Komponenty

Pudełko jest zaprojektowane w taki sposób, żeby przypominało książkę. Myślę że bardzo dobrze jest wykonane, przez to posiada bardzo wytrwałe i twarde pudełko, które łatwo się nie zniszczy. Mamy karty i kafelki trasy, które wyglądają jak droga, naklejki do przyklejenia na drewniane pionki i znacznik mety. Obrazki na okładce i na kartach wyglądają na kreskówkowe, bardzo przyjemnie się na nie patrzy. Wszystkie komponenty oprócz podium i linii mety, są dobrze wykonane, jedynie te dwa są słabe, ponieważ składają się z małych części i łatwo je przewrócić. Nie wydaje mi się, że są one obowiązkowe, wiadomo przecież kiedy kończymy wyścig, widać też kto skończył pierwszy. Używamy więc podium dla zabawy, mimo tego że łatwo się rozpada.

Jak łatwa jest do nauczenia, oraz strategie.

Żółw i Zając jest zabawna i fajnie się w nią gra z przyjaciółmi. Trudno jest wytłumaczyć komuś, jak w to grać, ponieważ trzeba wytłumaczyć, jak każda postać się porusza, oraz do czego służą karty. Ale jeśli już ktoś załapał podstawy, łatwo jest wtedy wytłumaczyć resztę.

Kiedy myślimy o strategii albo szczęściu, to gra daje nam obie te rzeczy. Najpierw stawiamy na zwycięzcę, dopiero potem dostajemy karty, więc musimy mieć dużego farta. Później wybieramy karty za pomocą których zwierzaki będą się poruszać i od tego też zależy nasza strategia. Można więc powiedzieć, że gra jest strategiczna. Raz jako moją strategię, wybrałem Wilka, był on karta którą dostałem oraz kartą którą wybrałem, żeby wygrał wyścig, żeby dostać podwójne punkty, gdyby udało mu się wygrać. Co zmienia się w tej grze, to to że za każdym razem liczymy że inny zwierzak wygra, i od tego też zależą karty jakie zagramy. Dla przykładu powiedzmy że dostałeś Wilka, zagrywałbyś wtedy częściej karty Wilka, Gdybyśmy jednak dostali kartę Owcy, to zapewne częściej byśmy zagrywali kartę Owcy, wszystko po to żeby zwierzątko, któremu kibicujemy, wygrało wyścig, a tym samym żebyśmy wygrali grę.

Recenzją

Żółw i Zając jest bardzo zabawną grą na początku, ale staje się nudna po jakimś czasie. W skali od 1 do 10 nasza klasa uważa że ta gra zasługuje na 6. Gra posiada interesujące pudełko, ale karty zawsze się ślizgają. Dobrze że nie jest wiadomo co inni gracze mają za karty i komu kibicują, bo wtedy zagrywając swoje karty, nigdy do końca nie wiemy czy komuś pomagamy, czy jednak przeszkadzamy. Jest grą bardzo uczciwą i bardzo łatwo się ją rozkłada, jeśli wiemy jak to zrobić. Figurki są trochę przerażające, w szczególności Owieczka, której język wystaje z buzi. Nasza grupa uważa, że dzieciaki w wieku 7+ bardzo łatwo poradzą sobie z tą grą, ponieważ nie jest tak trudna do nauczenia i bardzo łatwo się ją rozstawia. Wydaje nam się, że powinniście wypróbować tą grę w celu sprawdzenia, czy jest ona dobra w waszym środowisku dzieci!

źródło

Autor: Merry

Witamy na stronie 2Pionków

2Pionki to gry bardzo rodzinne, gwarantujące rozrywkę na wysokim poziomie dla całej rodziny. Mamy gry dla małych, średnich i dużych. I wszyscy mogą w nasze gry grać razem ponieważ gry 2Pionków łączą pokolenia!

Podstawowe informacje